Havaintoja hetkistä

15 vuotta sitten nuori poika kuvasi oravia kotipihassaan kuukausien ajan pyrkien täydellisin otoksiin, kehitti rullakaupalla filmejä itse ja opettajien pettymykseksi valitsi graafisen alan opiskelun lukion sijaan. Samoihin aikoihin viikonloput täyttyivät reissuista rock-konserttien VIP-alueille kuvaamaan lehdille ja bändien markkinointikäyttöön.

Lopputyökirja Ahdistus sai huomiota valokuvausalan lehdissäkin perfektionismissaan. Mikko Joona (s. 1984) toimi Vammalan Kameraseura ry:ssä aktiivisesti kymmenisen vuotta ollen kameraseurojen historian nuorin puheenjohtaja. Erilaisia, vaativia kameroita ja kuvaustyylejä tuli opeteltua ja kaikki vapaa-aika kului kameran kanssa liikkuessa ympäri Suomea, välillä sen ulkopuolellakin. Panoraamoja Tallinnasta oli esillä eri puolilla Suomea vuosina 2006 – 2007. Armeijan jälkeen freelancerin työt vaihtuivat yrittäjyydeksi mainos- ja valokuvaamoalalla. Välillä luovuuden taukohetkinä on kameralaitteistot myyty, mutta rakas työ valokuvauksen parissa on lopulta voittanut aina.

Kamerakännykkäkuvat tulivat Mikko Joonalle tutuiksi heti Nokian tuotua ensimmäisen kameralla varustetun puhelimensa markkinoille vuonna 2002. Joona oli Aamulehdessä ilmoitusvalmistajan ja kuvankäsittelijän työssä, kun eräs lehden aktiivinen mainostaja päätti kertarysäyksellä siirtyä lähetin kuljettamista Polaroid-kuvista sähköpostitse toimitettuihin kännykkäkuviin. Kuvanlaatu oli karmea, mutta se kuitenkin riitti tarvittaviin tulitikkuaskin kokoisiin kuviin.

Joonan ajatus on, että kuvaukseen käytettävä väline ei ratkaise, vaan laukaisimen painaminen juuri oikealla hetkellä. Kännykkä on ihmisillä nykyään aina mukana. Järjestelmäkameroissa on omat hyvät puolensa, mutta ne jäävät usein kotiin kokonsa takia tai eivät ole kuvausvalmiina juuri silloin, kun jotain kiinnostavaa tapahtuu. Matkapuhelin on väline, joka tarjoaa mahdollisuuden havainnoida hetkiä, tallentaa ne omaan arkistoon heti ja käsitellä kuvat saman tien näyttämään hetken tunnelma sekä kuvaajan kokema todellisuus.

Näyttelyteosten kuvauspaikat ovat pääosin Sastamalassa. Mukana on kuitenkin kuvia myös mm. aavikolta Tunisiasta, Kauvatsan Sääksjärveltä ja Fiskarsista. Kaikki näyttelyn kuvat on otettu iPhone-matkapuhelimien eri malleilla vuosina 2012 – 2015 ja kuvankäsittely on tehty samoilla puhelimilla. Ainoastaan kuvien kokoja on jouduttu skaalaamaan tietokoneohjelmassa jälkikäteen näyttelyä varten.

Näyttelyn uniikit teokset on toteutettu tekniikalla, jossa säilyvä sekä huipputarkka pigmenttituloste pohjustetaan komposiittialumiinilevylle ja päällystetään akryylilevyllä. Tällä menetelmällä saavutetaan vuosisatoja kestävä, museohyväksytty lopputulos. Huippukiiltävä viimeistely toistaa kuvausvälineen alkuperäistä tapaa näyttää kuva; pinta on yhtä kiiltävä kuin kännykän näyttö. Kuvat tosin ovat monikymmenkertaisessa koossa! Paperivedokset on tulostettu samalla tekniikalla museolaatuiselle, mattapintaiselle grafiikkapaperille. Paperivedoksia on myynnissä 20 kappaleen sarjat kutakin.

Kaikki saatavilla olevat teokset ovat myös myynnissä. Ota suoraan yhteyttä minuun ja sovitaan esittelystä kiinnostuksesi mukaan!